Hu og Hei!

Hej! Idag tänkte jag inte skriva en lång text, men uppdatera ändå lite vad som har hänt på sistone. Det viktigaste är säkert att jag har börjat en nu träningssäsong!! Nu är det alltså grundträning som gäller för mig, GU-betonat men så klart en del hårdare träningar också. Här i Trondheim arrangeras en nattcup, och där har jag varit med på de två första deltävlingar. Första tävlingen var en masstart (och en comeback till nattorientering efter ett års paus) och vi var över 100 ivriga löpare med. Jag fick orienteringen att fungera sådär nästan hela banan (hehe, det blev en del att bara springa efter andra), men de två sista kontroller var nog katastrofala. Totalt över 5min på TVÅ SISTA kontroller, det var nog ett flopp. Kul var det hur som helst, man måste ju faktiskt läsa kartan tillräckligt och kolla kompassen, två grejer som ofta är problem för mig även i dagsljuset. Nattorientering är enligt mig riktigt bra teknikträning, så ser verkligen framemot att få springa många natträningar ännu på hösten!

Som jag nämnde, så har jag ju varit på två deltävlingar. Den senare arrangerades i onsdags och var inte en masstart. Terrängen var mer utmanande än på den första, man fick faktiskt hålla tungan rätt i mun för att hitta kontrollerna. Jag lyckades sådär i början av banan, men seglade nog alltför mycket och var väldigt väldigt försiktig. I mitten av banan tappade jag riktningen och blev tvungen att stanna för en lång stund för att få fast mig igen. Efter detta var orientering ganska hackigt och osäkert, och jag lyckades bomma mål nästan en minut... Men det fanns mycket bra i mitt lopp också, så försöker ta det med mig till nästa träning.




För att rubriken inte skulle verka helt underlig, så måste jag väl berätta att igår var jag med på Hu og Hei. Hu og Hei är en tävling här i Trondheim som arrangeras varje år. Det speciella med Hu og Hei är att man springer med en turkarta (1:25 000, ekvidistans 10m), att man får veta nästa kontroll först då man har hittat kontrollen före, och att loppet är 18km/30km, beroende på vad man väljer. Jag, som många andra också, var med för att springa en kul lång tur utan att försöka springa i tävlingsfart. Tyvärr var vädret inte det bästa (snöregn och nästan minusgrader :D), men annars njöt jag nog! Det var lite kul att på kontrollerna (5 kontroller för mig, jag sprang alltså den banan som mätte 18km i fågelväg) hittade man rusiner och choklad :D Choklad lyckades jag inte äta då mina fingrar var ganska kalla, men rusiner smakade nog riktigt gott i det blöta vädret! En lite annorlunda långtur denna vecka alltså, men det är ju kul med variation!

En liten slutspurt måste man ju ta även om det är bara en långtur :D // Pieni loppukiri on aina paikallaan, vaikka olisikin vain pitkällä lenkillä :D (Bild från http://www.huoghei.com/ , Adrian Opheim)


Annars har träningen varit, som sagt, ganska GU-betonat. Träningen rullar bra på här :) Nästa vecka ska jag till Finland för att springa FM-ultralång. Jag är med på damklassen, så det blir en kul utmaning med 17km ;)


Kommentit

Lähetä kommentti