Skönt

Idag tänkte jag inte skriva mycket, bara en kort uppdatering. I lördags löpte jag ju två tävlingar i Jyväskylä. På förmiddagen hade vi bara 2,7km, fast jag var med i damklassen. Orienteringen gick bra ända till fyran, femman bommade jag. Jag var tvungen att fara till stigen, och sen därifrån till kontrollen. Efter den här misstagen orienterade jag helt okej (inte bra, men godkänt) några avstånd, men sedan gjorde jag en stor misstag. Jag hade ingen riktning då jag for från sjuan. Jag tänkte att jag bara far till stigen, och sen börjar orientera. Fel. Så borde man ju aldrig tänka. Jag löpte över stigen utan att veta var, jag klättrade uppåt, såg stora stenar och mycket annat som jag inte borde ha sett. Jag for tillbaka till stigen och stannade. Jag hittade mig, men tidsförlust i detta avstånd var närmare 5 minuter. Dessutom tog jag en dålig vägval till nian. Resten av banan gick så där, jag hade tankar redan i eftermiddagens lopp, måste medges. Inte borde man tänka så där heller, men ja, det gjorde jag. Nu ska man försöka lära från sina misstag. Det är dock lättare sagt än gjort.

Eftermiddagens tävling gick bättre. Det gick ganska bra ända till sjuan, men sen (igen) bommade jag åttan. Det var inte en liten misstag. Kort avstånd, men igen ingen riktning då jag for från sjuan. Det tog ungefär 2 minuter extra för mig att hitta kontrollen, men annars gick banan nog helt okej. Visst gjorde jag några små misstag, eller var tvungen att löpa saktare, men inte desto mera. I båda tävlingar kändes löpningen jätte lätt, vilket är ju roligt!

Efter tävlingar åt vi, och sen började resan hem igen. Vi for dock inte ända hem på lördag, vi stannade i Helvetinjärvi nationalpark. Där övernattade vi i ett tält, i fina skogar. Bilen var nog väldigt nära, och om man är helt ärlig, så inte var i i skogen, men close enough. Jag sov gott, vädret var helt passligt. På morgonen löpte vi en lång länk längs stigar. Det var roligt att löpa i nya terräng, och fina utsikter hittade vi också. Nämligen Helvetinkolu där mitt i skogen. (Och denna gång var det faktiskt i skogen)


Denna vecka har hittills bestått av träningar och skola, som vanligt. Tränat har jag dock inte så hemskt mycket, för jag har en lugnare vecka. Idag löpte jag intervaller vid sportsplan, och huh, var det var varmt! En sak som jag ännu måste nämna är att idag skrev jag mitt sista prov för året. Känns verkligen såå skönt. Vädret har ju också varit helt underbart, hoppas att vi får njuta av såna dagar också under sommarlovet.

Kommentit