Första skolveckan / Ensimmäinen kouluviikko

Ja, nu har vi redan klarat av den första skolveckan för året, och den andra börjar riktigt snart. Första veckan var dock inte så tung,  de första dagarna gjorde vi i princip ingenting, bara allmän info. Jag har sex och en halv kurs i denna period, så helt tillräckligt säkert. Men jag tycker att det är bra att man får genast de där skolrutiner tillbaka. Det är ändå lite konstigt att tänka att sommarlovet har faktiskt tagit slut, men å andra sidan är det skönt att börja skolan igen. Roligt var det också att träffa alla skolkamrater, det kommer att bli helt kult fast lovet nu tog slut. Mitt första år i Vörå var det bästa hittills, och andra året kommer säkert vara minst lika bra.

Under senaste dagar har jag förstås också tränat. Lite lugnare dock, men i alla fall. I torsdgas löpte vi lång länk i Boberget. Vädret, liksom sällskapet, var riktigt bra, och det var roligt att löpa där igen efter sommarlovet. Igår löpte jag intervaller på banan och gjorde lite koordination efteråt. Jag till och med provade löpa lite hinder. Det var inte mycket att hurra för i tekniken, men jag har aldrig tidigare gjort det. Med tanke på det får jag nog godkänt. Vem vet, kanske löper jag nån gång hinder i nån tävling ;)
Som tur fanns det inget vatten i gropan
Onnekseni kuopassa ei ollut vettä


Nästa vecka kommer att bestå av träningar och skola, som vanligt. På fredag är jag inte i Vörå, för jag ska till KLL. Ja-a, efter KLL är det bara än vecka till FM-lång, och man börjar ju smånigom tagga för det. Ingen press känner jag, jag vill bara prestera så bra som möjligt. Orientera lugnt och löpa hårt. Koncentera mig på min egen prestation, för jag vet att så blir det bäst.

Niin, toisen lukiovuoteni ensimmäisestä viikosta on nyt jo selvitty, ja toinenkin alkaa jo ihan pian. Raskas viikko se ei missään nimessä ollut, ensimmäisinä päivinä emme tehneet mitään "oikeita koulujuttuja". Minulla on kuusi ja puoli kurssia tässä jaksossa, joten tahti tulee varmasti kiihtymään ihan riittävästi viikkojen aikana. Vieläkin on vähän outoa ajatella, että loma oikeasti on jo loppunut. Ihan kiva silti taas palata kouluun, nähdä kavereita, ja saada koulurutiinit takaisin. Viime vuosi Vöyrillä oli paras tähän asti, joten uskon, että myös tästä vuodesta tulee ihan huippu!

Viime päivien aikana olen myös tietysti reenannut. Vähän kevyemmin, mutta kuitenkin. Viime torstaina juoksimme pitkästä aikaa pitkän lenkin Bobergetillä. Keli, ihan niin kuin seurakin, oli hyvää, ja 2 tuntia kului taas nopeasti. Eilen kävin juoksemassa intervalleja radalla, ja kokeilin jopa esteiden ylitystä. Tekniikkani ei ollut silmiä hivelevää, mutta kokeilinhan sitä vasta ensimmäistä kertaa. Kuka tietää, ehkäpä löydän itseni joskus radalta kisaamassa estejuoksussa ;)

Ensi viikko koostuu pääasiassa ihan tavallisesta harjoittelusta ja koulusta. Perjantaina juoksen KLL-kisoissa Kajaanissa. Sen jälkeen onkin vain viikko SM-pitkälle, innostus alkaa jo vähitellen nousta. Mitään paineita minulla ei ole, haluan vain suoriutua parhaalla mahdollisella tavalla. Suunnistaa rauhallisesti ja juosta lujaa. Keskittyä vain omaan suoritukseeni, koska tiedän, että niin tulee paras tulos.


Kommentit