En kort skolvecka // Lyhyt kouluviikko

För min del började skolveckan först idag. Jag har alltså varit på ett läger i Tammerfors hela början av veckan.Imorgon börjar redan veckoslut, så den här verkligen är en kort skolvecka för mig.

I lördags löpte jag en kort morgonlänk och efter lunchen for vi mot Jyväskylä. Tävlingen började alltså sjukt sent för min del. Nattorientering menar ju redan redan i sig att man hamnar löpa sent på kvällen, men det räckte inte. Jag fick starta först halv elva. Nåja, jag värmde upp som vanligt och kände mig bra fysiskt. Jag började loppet dåligt, redan ettan bommade jag över en minut. Då tänkte jag att nu börjar jag "igen", men for åt helt fel håll till tvåan. Till fyran hade vi ett långt avstånd. Min plan var att löpa till stigen och sen löpa längs den nästan ända till kontrollen. Det tog jättelänge för mig att hitta stigen, men efter det gick det bra. Resten av banan gick helt okej, men jag vågade inte gena utan löpte hela tiden (då det var möjligt) längs stigen. Löpningen kändes bra som sagt, men misstag blev för många. Placeringen var därför överraskande bra, andra.

Nästa morgon vaknade jag redan klockan sju och kunde inte somna om. Så, jag började läsa och for på morgonlänk. Efter frukost reste vi till Tammerfors där vi sen på eftermiddagen löpte en sprinttävling. Loppet var inget att hurra över. Skalan var 1:3000 vilket gav mig stora problem. Allt kom såå snabbt och jag fick inte riktigt flyt på orienteringen. Löpningen kändes helt okej, men banan eftersom orienteringen fungerade inte riktigt, kunde jag inte utnyttja det. Jag gjorde några större misstag och löpte sicksack.

Från söndag till onsdag var jag alltså med på ett läger. Vi orienterade mycket i Tammerfors skogarna, vilket var riktigt roligt. Vi gjorde en sprintträning och annars orienterade vi i skogen. Träningarna lyckades ganska bra, inga större misstag, men i första träningen hade jag nog problem med riktningen. Bra läger, det kan man nog säga! Efter lägret publicerades det nya juniorlandslaget, och jag är jätteglad att jag kan berätta, att jag är med!



Jag kom alltså tillbaka till Vörå igår. Igår hann jag heja Satu när hon löpte 3000m test. Satu är nog tuff, hon löpte 3000m test kl 17, men det räckte inte: hon tränade ytterligare en timme efter testet. "Fötterna kändes tunga men andningen funkade bra" Hon är på väg tillbaka! ;)



// Osaltani kouluviikko alkoi vasta tänään, koska olen ollut leirillä Tampereella koko alkuviikon. Huomennahan alkaakin jo viikonloppu, joten tämä tosiaan on lyhyt kouluviikko minulle.

Lauantaiaamuna kävin kevyellä aamulenkillä, jonka jälkeen lähdimme kohti Jyväskylää. Yökisahan on aina myöhään, ja tänä vuonna minulla oli lähtö viimeisten joukossa, vasta puoli yhdeltätoista. Vihdoin, kun aika koitti, lähdin verryttelemään. Juoksu tuntui hyvältä. Lähdin matkaan, ja heti ykköselle tein reilun minuutin rastinottovirheen. Vihdoin rastin löydettyäni yritin rauhoittua. Ilmeisesti en kuitenkaan onnistunut, koska lähdin ihan väärään suuntaan kakkoselle. Nelosväli oli pitkä reitinvalintaväli. Suunnitelmani oli juosta suoraan polulle ja polkua pitkin melkein rastille asti. Minulla kesti tosi kauan löytää polku, koska en katsonut tarpeeksi kompassia, mutta polun löydettyäni loppuväli sujui hyvin. Loppurata sujui myös ihan kohtuullisesti, mutta oli erittäin epävarma paikoitellen. En yrittänytkään oikoa, vaan kiersin polkuja pitkin aina kun mahdollista. Juoksu tosiaan kulki, mutta lippu ei löytynyt ihan toivotulla tavalla. Juuri suoritukseni takia hopeamitali tuli yllätyksenä.

Seuraavana aamuna kävin aaamuverryttelyllä, jonka jälkeen lähdimme kohti Tamperetta. Iltapäivällä juoksimme sprintin. Suoritukseni ei ollut mikään hyvä. Mittakaava 1:3000 tuotti minulle suuria vaikeuksia, kaikki tuli vastaan niin nopeasti. Juoksu kulki ihan hyvin, mutta en saanut minkäänlaista sujuvuutta suunnistukseen. Lisäksi tein muutaman isomman virheen, enkä saanut oiottua kulmia. Rata oli haastava sprinttirata, ja pääsarjassa sain hyvän harjoituksen.

Sunnuntaista keskiviikkoon juoksimme hyviä harjoituksia Tampereen metsissä, ja yhden sprinttiharjoituksenkin. Harjoitukset sujuivat ilman isoja virheitä, mutta pienempiä koukkuja tein. Hyvä leiri, voi kyllä sanoa! Leirin jälkeen julkistettiin uusi junnumaajoukkue, ja olen tosi iloinen voidessani kertoa, että minäkin olen mukana!

Tulin siis eilen illansuussa takaisin Vöyrille, ja kävin kannustamassa Satua 3000m testissä. Mutta koska Satulle ei "pelkkä" testijuoksu riittänyt, päätti hän reenata vielä tunnin lisää. "Jalat painoivat, mutta hengitys toimi hyvin". Hän on tosiaan tulossa takaisin! ;)



Kommentit