Solvalla

Alkaa olla jo melko pitkä aika siitä, kun olen viimeksi kirjoitellut tänne. Syynä on kai ylimenokausi, jota olen viime aikoina viettänyt. Olen panostanut kouluun, lukenut paljon, poiminut puolukoita ja tehnyt marjapuuroa niistä, käynyt kävelyllä ja valmentanut Satua. Mutta reenannut en ole, ainakaan paljoa. Kiva päästä pian taas reenamaan, mutta kyllä ylimenokausikin kerran vuodessa on ihan hyvä pitää.

Tällä hetkellä olen siis Solvallassa, Espoossa. Tulimme tänne eilen koulun kanssa, ja tarkoituksena olisi tehdä pari hyvää harjoitusta. Eilen kävimme suunnistamassa SM-pitkän karsintamaastossa, kartta ja maasto oli siis aivan priimaa. Suunnistukseni sen sijaan ei. Huomasi kyllä, etten ole hetkeen harjoitellut kovempaa. Juoksu kulki vaikka kuinka hyvin, ja halusin vain juosta. Lujaa. Kakkoselle tein aivan valtavan virheen. Sen jälkeen hidastin vauhtia (en juossut lujaa ennen virhettäkään, mutta ilmeisesti liian lujaa, jotta suunnistus olisi voinut pysyä mukana), ja suunnistuskin alkoi sujua. Ei mitenkään loisteliaasti, mutta ihan kohtuullisesti. Kuten sanoin, maasto oli aivan huippua, joten pidempikin suunnistus meni nopeasti. Illalla (palautumisaika ei välttämättä ollut paras mahdollinen..) juoksin vetoja radalla. Oli kiva juosta, hengitys toimi ja jalat tuntuivat kevyiltä, vaikka olin juossut jo pidemmän harjoituksen. Ehkä kuitenkin kaikista mukavinta oli päästä taas juoksemaan kovempaa radalle. Jotain, mistä todella tykkään.




Tämä päivä alkoi kevyellä aamulenkillä, jonka jälkeen suuntasin aamupalalle. Melkein heti aamupalan jälkeen lähdimme kohti päivän pääharjoitusta ja Helsinkiä, missä juoksisimme sprinttivetoja. Tykkään tosi paljon tämän tyyppisistä reeneistä. Suunnistin ihan kohtuullisesti, paitsi kolmannen vedon. Kartta oli muuttunut, mikä vaikuttaa sprintissä aika paljon. Juoksu kulki, ja muutenkin hyvä harjoitus. Treenin jälkeen olen tehnyt läksyjä. Saimme myös olla kuuntelemassa yhtä luentoa. Aiheena oli urheilun kriisitilanteissa toimiminen, se oli oikein mielenkiintoista! Iltapäivällä tein kevyemmän harjoituksen. Huomenna on ohjelmassa vielä yksi harjoitus, pitkä lenkki metsässä Märskyn kanssa. Kiva nähdä kavereita sieltäkin! Treenin jälkeen pakkaamme ja lähdemme takaisin Vöyrille.

Huomasin, että kirjoitin paljon, kuinka kaikki kulki niin hyvin ja maastot olivat niin upeita. Mutta ei kai se mitään haittaa. Ylimenokauden jälkeen on aina niin kova into päästä taas reenaamaan kohti seuraavaa kautta. Olen tosi innoissani päästessäni pian aloittamaan uuden harjoituskauden. Ennen sitä on kuitenkin jäljellä vielä yksi SM, erikoispitkä tulevana lauantaina. Siitä tulee niin hauskaa (niin kuin erikoispitkästä aina), yritän nauttia ja suunnistaa mahdollisimman hyvin.




//Hejhej, börjar vara länge sen jag senast har skrivit. Orsaken är väl att jag har haft viloperiod, så det finns inte så mycket att berätta om träningar. No, jag har gjort andra saker istället och försökt tänka på något annat. Jag har satsat lite extra på skolan, jag har läst massor, jag har plockat lingon och lagat vispgröt sen av dem, jag har varit coach för Satu, jag har gjort promenader. Men tränat har jag inte, väldigt lite i alla fall. Skönt att få träna igen, men viloperiod en gång om året är säkert helt bra för var och en.

Just nu befinner jag mig alltså i Solvalla, i Esbo. Vi kom hit igår med skolan och ska köra några bra pass. Igår orienterade vi i lång-FM kvalets terräng. Kartan och terrängen var alltså toppen. Min orientering var däremot inte toppen. Det märktes att jag inte har tränat hårt på ett tag, benen kändes såå lätta och jag ville bara löpa. Hårt. Menmen, jag bommade alltså andra kontrollen sjukt mycket. Vågar inte ens säga hur mycket, men alltför mycket. Efter det där misstaget sänkte jag farten (inte kändes farten för hårt där i början heller, men orienteringen hänge inte med), och då blev orienteringen mycket bättre. Resten av banan orienterade jag så där, inte något speciellt bra, jag var osäker på vissa ställen, men inte något speciellt dåligt heller. Terrängen var, som sagt, riktigt fin, så ett längre orienteringspass där passade nog bättre än bra. På kvällen (återhämtningstiden var kanske inte optimal..) löpte jag intervaller på banan, och det kändes såå skönt. Benen var lätta och andningen funkade bra fast jag hade orienterat en längre träning redan. Det bästa var kanske ändå att få löpa hårdare på banan igen, något jag verkligen gillar.

Den här dagen började med morgonlänk. Därefter åt vi frukost och packade. Dagens "huvudträning" löptes i Helsingfors. Sprintintervaller. Jag tycker jättemycket om sådana träningar, och det gjorde jag idag också. Jag orienterade mest helt okej, men på en bana hade kartan blivit lite gammal, och i sprinten påverkar det ju ganska mycket.. Löpningen kändes bra och banor var bra. Man var tvungen att tänka på vägvalen. Efter träningen har jag vilat och gjort läxor. Vi fick också höra en föreläsning. Om krishantering inom idrott, riktigt intressant var det. Idag på eftermiddagen gjorde jag en lugnare träning. Imorgon löper vi lång länk i skogarna, tydligen med Märsky, så det blir kult att se några kompisar därifrån också! Efter träningen packar och äter vi och sen reser vi tillbaka till Vörå.

Jag märkte att jag har skrivit hela tiden att det kändes riktigt bra och det var så fint och sådär, men det gör väl ingenting. Efter viloperioden brukar man bara vara så färdig att börja en ny träningssäsong. Jag är verkligen väldigt taggad för den nya träningssäsongen. Men innan jag börjar träna ordentligt igen, har vi ännu en FM kvar, ultralång på lördag. Det kommer att bli så roligt (som alltid på ultralång), jag försöker njuta av det och orientera så bra som möjligt.

Kommentit