Kisakallio


Viime viikonlopun vietimme isän kanssa Kisakalliossa, testileirillä nimittäin. Teimme paljon erilaisia testejä, joten melko raskas viikonloppu on takan. Leiri alkoi 5000m testillä Esport Arenassa. Testi alkoi klo 15, pieni kiire meille tui ehtiä perille. Viiden tunnin autossa istuminen juuri ennen testiä ei välttämättä ole se paras mahdollinen valmistautuminen, mutta tällä kertaa ei ollut vaihtoehtoja. Puoli kolmelta saavuimme Esport Arenalle, ja tein niin hyvät verryttelyt kuin mahdollista. Itse testi oli minulle uusi parillakin tapaa: en ole ennen juossut 5000m testiä, enkä testiä sisätiloissa. Minulla oli juoksussa aikataulu, jota onnistuin noudattamaan aika hyvin. Aika ei ollut mikään loistelias, mutta ihan tyytyväinen voin olla silti. En saanut minkäänlaista loppukiriä, mikä vähän ärsyttää, mutta ei se kiri aina irtoa. Hyvä ja kova harjoitus silti! Oli myös mukavaa, että ei tarvinnut yksin juosta, niin kuin viimeisimmissä testeissä olen joutunut tekemään. Testin jälkeen ajoimme Kisakallioon, missä siis majoituimme leirin ajan. Illalla ei tapahtunut mitään kummempia, vähän infoa vain.

Lauantaina vuorossa oli ominaisuustestit. 10-loikka, vatsalihastesti ja seinää vasten hyppely. Testit eivät sujuneet toivomallani tavalla, varsinkaan seinähyppely. Testissä hypittiin siis minuutin ajan, ja tuossa ajassa onnistuin saamaan 10 hylättyä hyppyä, mikä on todella paljon. Vatsalihastesti (roikut tangossa ja nostat jalkojasi tankoon) meni jota aika lailla odotetusti. Vähän jännitys varmaan verotti tuloksesta, mutta turha selitellä. Minun pitäisi oppia stressaamaan vähemmän testeistä. Riittää, kunhan yrittää täysillä. Iltapäivällä kävimme vielä yösuunnistamassa. Täysfarssi minun osaltani. Ensimmäiset rastit löytyivät hyvin, mutta sitten kadotin itseni ihan täysin. Enkä enää saanut otetta millään. Suunnistimme vieläpä käyräkartalla, vaikka minulle tavallinenkin kartta olisi ollut ihan tarpeeksi haastava tuona päivänä. Illalla kävimme vielä kokeilemassa curlingia. Olin huono.

Sunnuntaina oli jäljellä enää yksi testi. Monien sen aiemmin juosseiden mielestä se kaikista raskain. Aamu alkoi kevyellä aamulenkillä ja aamupalalla. Aamulenkillä jalat tuntuivat ihan kohtuullisilta. Ainakin tilanteeseen nähden, olimmehan juosseet ja hyppineet jo kaksi päivää jalkojamme jumiin. Ennen testiä tein vielä vähän läksyjä ja näin yritin saada ajatukset pois lähestyvästä testistä. Testi oli siis maastotesti, tytöillä 7,5km ja pojilla 10km. Rata oli fyysisesti haastava, yhteensä 510m nousua. Ajattelun lähteä tarpeeksi hiljaa, etten hyytyisi. Ehkä vähän liian lujaa lähdin, mutta pahaa hyytymistä ei tapahtunut. Maastotesti oli osaltani viikonlopun parhaiten onnistunut testi. En ollut ennen juossut testiä, mutta ilmeisesti onnistuin ihan hyvin. (Tein rataennätyksen ;) Keli oli tosin aika hyvä, millä varmasti oli osuutta asiaan.) Testin jälkeen jäljellä oli vain lounas ja leirin päätös. Ja tottakai viiden tunnin kotimatka, jonka yritin käyttää tehokkaasti läksyjen tekemiseen. Olen tosiaan viime aikoina näyttäytynyt koulussa aika harvakseltaan.

Toiseksi viimeinen viikko ennen joululomaa on jo pian puolivälissä. Eilen kirjoitin kokeen ja niin teen huomennakin. Ja ensi viikolla vielä kaksi. Mutta sitten onkin jo joululoma!!


// Förra veckoslut spenderades i Kisakallio för min och pappas del. Ett testläger, nämligen. Vi testade en massa olika grejer, ett rätt tufft veckoslut var det. Lägret började med 5000m test i Esport Arena. Testet startade kl 15, och lite bråttom fick vi, måste erkännas. Att sitta 5 timmar i bilen just före testet är kanske inte den optimala förberedelsen inför ett tufft löptest, men så blev det denna gång. Halv tre kom vi till Esport Arena, så en halv timme hade jag på mig. Jag gjorde uppvärmingen så bra som jag hann. Nå, om själva testet då. Det var nytt för mig på två sätt: den första gången jag löpte 5000m och det första löptestet inomhus. Jag hade en tidtabell som jag lyckades följa helt bra. Tiden var ingen supertid, men helt nöjd kan jag nog vara. Jag lyckades inte med någon slutspurt, men sånt är det ibland. En bra, tuff träning i alla fall! Och en sak till som var rolig, jag fick löpa med andra. Det var trevligt eftersom i de senaste testen har jag löpt nästan själv. Efter testet for vi till Kisakallio där vi bodde under lägret. På kvällen hände det ingentig speciellt, lite info och sånt.

I lördags var det då dags för tre "egenskaptest", 10-steg, ett magmuskeltest och ett hopptest (man hoppade 1min mot väggen). Testen gick lite sämre än jag hade velat, speciellt hopptestet där jag fick 10 underkända hopp... Lite onödigt att hoppa 1min om man i den tiden får 10 underkända. Man skulle ju ha hunnit göra mer godkända hoppar om man hade koncentrerat sig. Magmuskeltestet (man hänger i ett räck och lyfter upp benen) gick nästan som väntat, nervositeten störde dock lite. Jag är ju sådan som kan stressa rätt mycket över olika test, jag vill ju inte vara sämre än förra gång. Kanske borde jag lära mig att inte stressa över sånt, man gör så bra man kan och det räcker. På eftermiddagen hade vi en nattorienteringsträning som var en total fars för min del. Jag hittade de första kontroller bra, men sen tappade jag kontrollen helt. Och kunde inte få den tillbaka. Vi hade dessutom en kurvkarta, för mig skulle en vanlig karta ha varit helt tillräckligt svår denna dag. Klockan 19 provade vi ännu curling. Jag var dålig.

I söndags stod det då bara ett test kvar i schemat. Den värsta och tuffaste enligt flera som tidigare hade löpt den. Hur som helst, dagen började med en kort morgonlänk och frukost. Benen kändes helt okej (trötta förstås efter alla test) på morgonen. Före testet gjorde jag lite läxor. Säkert helt bra att försöka få tankar bort från testet. Testet var alltså terrängtest, 7,5km för flickor och 10km för pojkar. Banan var rätt utmanande (fysiskt), 170m stigning på varje varv (2,5km). Allt som allt blev det alltså 510m stigning. Jag tänkte börja testet tillräckligt lungt. Lite för hårt kanske, men så brukar det alltd vara. Jag orkade ganska bra ända till slut. Man var nog trött efter testet, men det här testet var helt klart det mest lyckade för mig. Jag har inte löpt testet tidigare, men tydligen gick det helt bra. (Till min stora förvåning gjorde jag ett rekord ;) Vädret var nog ganska bra, så det kan ha något med saken att göra.) Efter testet var det bara lunch och avslutning (och förstås den 5h långa hemresan) kvar. På väg hem försökte jag göra läxor, har nämligen varit rätt mycket borta från skolan den senaste tiden.

Nu är vi inne på den andra sista veckan före julet (!!). Igår skrev jag ett prov, och det ska jag göra imorgon också. Sen på den sista veckan har ja ytterligare två prov, men sen tar vi lov. Såå skönt.

Kommentit