Resande // Reissussa

Det är länge sedan jag senast har skrivit hit. Orsaken är väl att jag har haft ganska mycket annat. Jag har tränat ganska mycket, och det har kännts bra i träningarna! Förra veckoslut var jag i Tammerfors där vi hade ett landslagsläger, det första för den nya gruppen. Jag tycker att vi har en bra grupp, fast jag ännu inte har lärt känna alla så bra. Men det kommer jag väl att göra. Veckoslutet bestod av tre bra sprintträningar för min del. Sprinterna var väldigt utmanande, och tyvärr märkte jag nog den långa sprintpausen. Speciellt i "tävlingen" som vi hade, kändes det att jag inte hinner orientera. Banan var typ den svåraste jag någonsin har löpt, så det kan också vara en delorsak... Hur som helst, jag orientera inte speciellt bra, löpningen kändes dock helt bra. Bra träningar i alla fall, roligt att få sprinta lite emellanåt!

Klockan 12 i söndags for mitt tåg då mot Vasa. Framme var jag ungefär halv tre. En timme hann jag vara hemma innan vi började resan mot Saariselkä. Vi åkte nämligen ända till Syöte och övernattade där. Följande morgon kl. 9 satt vi redan i bilen igen. Efter cirka fem timmars resande kom vi äntligen till Saariselkä! Så, en hel del har jag suttit i bilen under senaste veckan. Tiden har dock gått överraskand snabbt då man har gjort läxor nästan hela tiden.

Vi tillbringade alltså fyra dagar i Saariselkä. Mest skidade jag (spåren var i jättebra scick!), men några löppass gjorde jag också. Och för att variera träningen, var jag också med på två skiorienteringsträningar. Roligt var det och jag orienterade helt okej dessutom! Jag for dock så långsamt att inte borde man bomma så hemskt mycket i den farten. Vädret har också varit bra, bara i måndags var det kanske lite för kallt, typ -20 C. Satu har koncententrerat sig mer på skidorienteringsträningar, och träningarna har varit utmanande och bra.



För tillfället är vi då i Luosto. Vi kom hit några timmar sedan. Imorgon och på söndag ska det tävlas här. Satu ska vara med på båda tävlingar, först medeldistans och sen långdistans. Jag är med bara imorgon, i D21. Jag ska ta den som en bra träning och på söndag kommer jag att skida. Jag tänkte att jag vill träna bra nu när vi har kommit ända hit. Jag har just varit på en lugn länk och kan berätta att det inte är alltför varmt här. Och det blåser. Hoppas det inte blir alltför kallt imorgon.

// Taas on kulunut pitkä aika siitä, kun viimeksi kirjoitin tänne. Syynä on varmaan se, että minulla on ollut aika paljon muuta tekemistä. Olen reenannut aika paljon, ja reenit ovat kyllä sujuneet tosi hyvin! Viime viikonloppuna olin Tampereella. Leiri oli nuorten maajoukkueen info-leiri. Meillä on tosi hyvä porukka kasassa, vaikka en kaikkia vielä kovin hyvin tunnekaan. Mutta enköhän tässä leireillä ehdi tutustua kaikkiin. Tein kolme hyvää ja vaikeaa sprinttiharjoitusta Tampereella. Pitkän sprinttitauon huomasi, valitettavasti. Suunnistus ei ollut sujuvaa, varsinkin lauantain "kisassa" tuntui, etten päässyt juoksemaan ollenkaan, kun koko ajan piti suunnistaa niin tarkasti. Rata oli varmaan vaikein, jonka olen koskaan juossut. Kesään on kuitenkin vielä piitkä aika, ja juoksu kulki kuitenkin ihan mukavasti. Joka tapauksessa oli mukavaa päästä juoksemaan sprinttiä pitkästä aikaa!

Lauantaina kahdeltatoista junani lähti kohti Vaasaa. Vaasassa olin perillä puoli kolmen maissa, ja neljältä lähdimmekin jo kohti Saariselkää. Kauan kerkesinkin kotona olla. Illalla ajoimme Syötteelle asti, missä majoituimme. Seuraavana aamuna jatkoimme Saariselälle, ja puolenpäivän jälkeen olimme vihdoin perillä! Paljon olen saanut istua autossa viimeisen viikon aikana. Se aika on kuitenkin kulunut yllättävän nopeasti läksyjen parissa.

Saariselällä reenasimme siis neljä päivää. Enimmäkseen hiihdin (huippuladuilla!), mutta juossut olen myös. Monipuolisuutta harjoitteluun ovat tuoneet myös kaksi hiihtosuunnistusharjoitusta, jotka tein. Suunnistin jopa ihan hyvin, mutta vauhdillani ei nyt juurikaan saa pummailla. Säät ovat myös suosineet, vain maanantaina oli jokseenkin liian kylmä, noin -20C. Satu on tehnyt hiihtosuunnistusharjoituksia enemmänkin ja pitänyt niitä hyvinä ja haastavina.

Tällä hetkellä olemme Luostolla. Tulimme tänne joitakin tunteja sitten. Huomenna ja sunnuntaina täällä kisaillaan. Satu on mukana molemmissa kisoissa, ensin kisataan keskimatka ja sitten pitkä matka. Itse olen mukana vain huomenna, D21-sarjassa. Aion ottaa sen hyvänä harjoituksena. Ajattelin, että haluan ehtiä harjoitella, kun kerran tänne asti olemme tulleet. Tulin vähän aikaa sitten kevyeltä lenkiltä ja voin sanoa, että liian kuuma täällä ei ole. Ja tuuleekin. Toivottavasti huomiseksi ei tule aivan hirveä pakkanen.



Kommentit