JWSOC 2017


Nå ja, nu är tävlingarna i Imatra över. Veckan (6-12.2.2017)  var jätte trevlig och det var roligt att orientera där. Jag for till Imatra på måndag eftermiddag från Sonkajärvi där jag gjorde en träning. På måndag var det bara genomgång av allmän info om tävlingarna och vallning. Tisdag var den första hela dagen i Imatra men inte ännu tävlingsdag. Dagen bestod av mat, skidtestning och spa.

Kuva: Jari Pylvänäinen

Kuva: Jari Pylvänäinen




På onsdag var det då första tävlingen; sprint. Första starten för mig i junior världsmesterskap. Spännande. Till första kontrollen gjorde jag fel vägval men sen till tvåan föll jag i en jätte brant nerförsbacke och vristen for snett, fast skidskor är ganska hårda. Det tog så sjuk och så klart var den densamma vrist som opererades på sommaren. Nå ändå skidade jag till mål och  for till förstahjälp att få kallt på den. Första värdetävling gick inte så som jag väntade, men ändå det var ju fint att se då Liisa, Tuuli och Veera var de tre bästa!


Kuva: Jari Pylvänäinen




Sen på torsdag var det långdistans med masstart. Starten var 9.50 och det var nästan -20C. Jag kunde inte uppvärma som vanlingt dvs. med löpande för att det tog sjuk till vristen. Men ändå kunde jag tävla med hårda tejpningar på vristen och med hjälp av värkmedicin. Starten var inte från stadion utan från platsen där vi hade haft också kartbyte två gånger. Jag gjorde lite misstag först till ettan och lämnade från huvudgruppen. Sen efter det skidade jag hela banan själv utan att kunna dra nytta av andra som tävlade i samma klass. Så jag for hela banan själv och bommade allt ensamt. Ändå blev jag 12 och det var en helt okej för mig så, att tänka att det var 20-klass.








Vi hade "vilodag" på fredag och sen på lördag hade vi medeldistans. Vristen var redan lite bättre så jag kunde uppvärma helt vanligt, men jag var tvungen att tejpa den och ta värkmedicin.  Till ettan gick det bra, men sen började det gå sämre. Jag kunde inte vara nöjd med prestationen med så många misstag. Nå efter tävlingen lämnade jag hela tävlingen bakom mig och började jag konsentrera mig till söndagens staffet. I stafetten vallningen hade lyckats jätte bra och det var roligt att skida med så bra skid. Men sen orienteringen gick dåligt på första sidan av vägen och resultaten var inte så bra. På söndag var det också bankett som började på kvällen och gick ut långt till måndagens sida. Det var roligt att dansa där och få känna de som var med i tävlingarna från Finlands lag och från andra länder.





Att sammanfatta alla tävlingar förmin del, var det inte riktigt vad jag väntade, men ändå kan jag inte vara besviken. Hela veckan var otroligt bra med allt humor och nya kompisar som jag fick. Jag vill tacka alla som var med på denna underbara vecka.

Kuva: Jari Pylvänäinen

Kuva: Jari Pylvänäinen

Kommentit