Lite bråttom // Vähän kiireitä

Det är ju faktiskt länge sedan jag senast har skrivit hit. Orsaken är väl den vanliga, har haft mycket annat att göra. Efter FM-sprint (som var ju det senaste inlägget), har det hänt en massa olika saker. Vi hade ju sportlov här emellan också. Först spenderade vi några dagar i Karleby, sedan några dagar i Kärsämäki. Där gjorde vi inget speciellt, tränade och tog det lugnt. Okej, nog läste jag ganska mycket biologi också. Någon gång under veckan reste vi till Kuopio för att skida några dagar där. Vädret var riktigt bra och vilka superbra spår de har där! Kan verkligen rekommendera, man kunde skida i princip var som helst i staden och speciellt Puijos spår var riktigt bra!

På lördag var det då dags för mig att åka ner till Helsingfors för att sedan åka till Italien. Vi hade ju ett läger på drygt en vecka där. (Jag skriver ett skilt inlägg om lägret så snabbt jag hinner!) Väldigt sent i söndags kom vi då till Finland. Jag fick sova hos Jasmiina i Helsingfors (Tack ännu en gång!) och i måndags kom jag hem med tåg.

Något som känns väldigt overkligt nu, är att jag har faktiskt skrivit mitt första studentprov. Nämligen biologi, som jag skrev igår. Jag vet inte riktigt hur det gick, men gjorde mitt bästa i alla fall, och skrev hela 17 A4. Hehe, jag märkte först efteråt att man borde ha skrivit på båda sidorna, men sånt händer. Men nu är mina skrivningar över för denna vår, vilket är ju skönt.

Jag började veckan med lugna träningar efter lägret. Igår löpte Satu 3000m test. Jag löpte inte det som ett test, men löpte den fart Satu ville så hon fick bara hänga med mig. Det ser bra ut för Satu, kan jag berätta, och också jag fick en bra FU-träning. Idag började vi dagen med en lång länk på skidor. Vädret var helt underbart, man kunde inget annat än njuta av träningen! På veckoslut kommer vi att vara hemma, det är länge sen jag har varit där mer än en natt. Inget speciellt, men skönt med sånt ibland också.

// On taas kulunut luvattoman paljon aikaa siitä, kun viimeksi kirjoittelin tänne. Syy on kai se tavallinen, minulla on ollut paljon muuta tekemistä. SM-sprintin jälkeen (viimeisin päivitys, hups) on tapahtunut paljon. Meillä oli muun muassa hiihtoloma, jonka vietimme suureksi osaksi Kokkolassa ja Kärsämäellä. Siellä emme mitään ihmeellistä tehneet, reenasimme ja nautimme lomasta. Okei, luin myös aika paljon biologiaa. Loppulomasta kävimme myös muutaman päivän Kuopiossa hiihtämässä. Sää suosi meitä, ja ladut olivat aivan huippukunnossa! Voin todellakin suositella, latuja meni joka puolella kaupunkia, ja varsinkin Puijon ladut vakuuttivat.

Hiihtolomaviikon lauantaina matkustin Helsinkiin ja sieltä Italiaan, missä meillä oli reilun viikon leiri. (Kirjoitan erillisen tekstin leiristä mahdollisimman pian!) Myöhään viime sunnuntaina tulimme takaisin Suomeen. Sain yöpyä Jasmiinan luona (Kiitos vielä kerran!) Helsingissä, ja maanantaina matkustin junalla Vaasaan.

Tuntuu aika epätodelliselta, että mun ensimmäiset yo-kirjoitukset on nyt takanapäin. Kirjoitin siis biologian eilen. En oikein osaa sanoa, miten meni, mutta parhaani tein joka tapauksessa ja kirjoitin 17 A4. Hehe, tajusin vasta jälkikäteen, että paperin molemmille puolille olisi voinut kirjoittaa, mutta tekevälle sattuu. En kirjoita mitään muuta tänä keväänä, joten nyt tuntuu aika helpottuneelta.

Leirin jälkeen alkuviikosta tein kevyitä harjoituksia. Satu juoksi eilen 3000m testin, ja minä juoksin jäniksenä. Juoksin sovittua vauhtia, kunnes kahden tonnin jälkeen kiristimme aika paljon. Voin kertoa, että Satun tilanne näyttää hyvältä. Ja samalla sain itse tehtyä hyvän VK-reenin. Tämän päivän aloitimme pk-lenkillä hiihtoladulla. Aurinko paistoi koko lenkin, ja ladut olivat hyvässä kunnossa. Siitä reenistä ei voinut muuta kuin nauttia! Viikonlopun vietämme kotona. En ole ollut kotona yhtä yötä pidempään pitkään aikaan, joten ihan mukava, kun edessä on rauhallinen viikonloppu.

Kommentit