Läger i Rovaniemi



Läger i Rovaniemi hölls 11-17.11.2017 och för mest var det skidåkning. Det var skidorienteringsläger, men det fanns inte tillräckligt med snö för att kunna dra spår till skogen så varje träning med skidor var i  Ounasvaaras konstsnöspår. Ändå var spåren helt okej och längden till det var 9km från Santasport till skidstadion och tillbaka.




På lördag steg jag upp klockan 4.45 i Karleby, för att nå tåg som skulle avgå 5.38. Tåget var framme i Rovaniemi vid tolv tiden och sen fick vi ( skidorienterarna som var i samma tåg Aapo, Liisa och Henrik) skjuts till Santasport var vi skulle bo under lägret. I samma hotellrum med mig var Siiri, Maiju och Liisa; alltså alla flickor som var på läger från juniorlandslag.

Efter att vi hade ätit lunch for vi till spåret. Det var inte så lång tid från förra gången som jag var på skidor ( cirka två och halv veckor från Vuokattis läger ), så det kändes ganska lätt att skida. Under hela veckan i Rovaniemi gjorde jag mest gu-träningar, men också några hårdare fu- och max-pass. Men sen också några styrka/cirkelträningar och lite cykling i inomhus.

Då läger i Rovaniemi avslutades på fredag kom jag till Vasa och sov en natt hemma. Sen på lördag morgonen körde jag, Anu och pappa till Seinäjoki och därifrån med tåg till Helsingfors. Vi for till Helsingfors för att Rastikaronkka ( Finlands orienteringsförbundets årets avslutningstillfälle ) var på Tallin-båt. Anu skriver mer om Rastikaronkka i sin text.

I löpningen har det varit en liten paus pga. sjuk fot från FM-lång distans där jag slog den till en sten. Jag har spungit bara FM-tävlingarna, några orienteringspass och ett löptest ( Vaaran testi ) i Vuokatti efter det, men den har varit för sjuk för att kunna löpa ordentliga träningar med den. Så jag har gjort ersättande träningar med rullskidor, cykel och alla möjliga sätt. Men nu testade jag springa två sprint, en i Helsingfors och en i Tallin. Foten blev lite sjuk, men inte så mycket som förr. Så nu hoppas jag att foten blir bättre snart.






Kommentit