Fina vårdagar // Hienoja kevätpäiviä

Förra gången skrev jag ju hur det ser sååå dåligt ut med tanke på våren och sommaren. Inte mera. Snön smälter fort, solen skiner och det är till och med plusgrader därute. Veckoslut efter lägret var det skidning, med Satu, som gällde, en bra återhämtäande träning. I måndags var jag faktiskt i Vörå för att göra ansökan till Sverige och Norge, men annars har jag nog varit hemma. I måndags sprang vi en sprintträning på FM-kartan, lite för mycket snö på vissa ställen, men annars riktigt roligt!


Den här dagen började jag på det bästa möjliga sättet, nämligen med en lång tur i skogen! Under natten (och även på morgonen) hade det varit flera minusgrader, så snön höll att springa på. Speciellt på öppna områden gick det hur bra som helst att springa! Lite svårare i några täta buskar, men riktigt fint gick det ändå. Solsken och att få springa i skogen med kartan i handen här i Finland också är nog något man varje vår väntar på.

Nu när jag inte har några kurser kvar, är dagarna ju ganska lugna. Förutom träning läser jag också, men mest då jag själv vill. Jag kommer ju också att ha några inträdesprov nu i vår. Jag vet inte varför (har jag tråkigt kanske?), men jag har också börjat tycka om att sticka :D Mest stickar jag sockor, för då behöver man inte tänka på så mycket. Men får se om jag hittar på något annat också. Jag behövde nya garn så jag for till Minimani för att kolla om det skulle finnas där. Det fanns det, verkligen. Det tog en stund för mig att välja då det fanns så många olika slag :)



Nu tror jag jag ska koka lite kaffe innan jag studerar och sen på kvällen far på länk. Vi hörs!


// Viimeksi kirjoitin, kuinka sää ulkona ei näyttänyt yhtään keväiseltä. No nyt näyttää. Lumi sulaa nopeasti, aurinko paistaa ja tälläkin hetkellä ulkona on +9 C. Leirin jälkeisenä viikonloppuna reenit tein pääosin hiihtäen, hyvää palauttavaa reeniä. Maanantaina olin Vöyrillä tekemässä haun Ruotsiin ja Norjaan, mutta muuten olen ollut kotona. Maanantaina juoksimme myös sprinttireenin SM-kartalla, vähän liikaa lunta paikoitellen, mutta muuten tosi hauskaa!

Tämä päivä alkoi parhaalla mahdollisella tavalla, pitkällä lenkillä metsässä. Yön aikana oli ollut useita asteita pakkasta, joten metsässäkin oli kestohanget. Erityisesti aukeilla alueilla juoksu onnistui tosi hyvin! Kaikista varjoisimmissa paikoissa saattoi vähän upottaa, mutta pääosin onnistui tosi hyvin. Metsässä juoksua, aurinkoisessa säässä, odottaa joka kevät innolla.



Nyt kun minulla ei enää kursseja ole, ovat päiväni melko rauhallisia. Reenaamisen lisäksi luen, mutta pääosin vain silloin kuin itse haluan. Myös minulla on muutamat pääsykokeet tänä keväänä. En tiedä mistä johtuu (tylsyys?), mutta olen myös alkanut pitämään kutomisesta :D Enimmäkseen kudon sukkia, koska silloin ei juurikaan tarvitse ajatella. Saa nähdä, intoudunko kutomaan jotain muutakin. Tarvitsin lisää lankoja, joten kävin Minimanissa katsomassa, löytyisikö. Löytyipä hyvinkin, hetki kesti valita, kun erilaisia lankoja oli niin paljon :)

Nyt taidan keittää kahvit ja sitten jatkaa vähän opiskeluita. Illalla käyn vielä lenkillä, eihän tällaisella kelillä voi olla menemättä ulos!

Minimanista löytyy hyvin erikoiskahveja! Löydettiin kerran mummolasta minttukahvia, joka oli kyllä paljon parempaa kuin "peruskahvi". // Det finns ett bra urval av speciellkaffe i Minimani! En gång hittade vi mintkaffe hos mummu, mycket bättre än "vanlig" kaffe. 


Kommentit