Solen skiner // Aurinko paistaa

I lördags tävlade vi, som sagt, i Esbo på FinnSpring. Mitt eget lopp var nog något rätt katastrofalt orienteringsmässigt. I början var jag hela tiden osäker och gjorde små krokar, i mitten av banan gjorde jag ett enormt misstag på 6 minuter och i slutet fortsatte jag med de små och medelstora missar. Inget att hurra för alltså, men löpningen kändes i alla fall helt okej. (Bortsett från träningsvärk i benen och att i slutet av banan blev löpningen lite lat, pga de missar jag gjort och att jag inte drack/åt tillräckligt under tävlingen som alltså tog över en och en halv timme.) Fin terräng dock, och den här tävlingen var ju bara en träning. Bara att blicka framåt! Satu orienterade ganska bra, några missar dock, men de relativt stabila prestationen slutade med en tredjeplats i D20E. Följande dag, söndag alltså, var vi på en lugnlugn lång länk i fjolårets stafett-FM terräng. Fint där också och framför allt roligt :)

I tisdags var jag på fjolårets natt-FM terräng. Natt-FM i höstas gick ju rätt dåligt för mig, så denna träning var ett bra tillfälle för ett nytt försök. Denna gång sprang jag faktiskt helt okej, i alla fall mycket bättre än då på natten :D Den öppna skogen förvånade mig, inte märkte jag det på natten.




Vi har ju skrivit att Minimani Vasa håller på att renoveras. Inte mera. Renoveringen är klar och den förnyade butiken öppnade officiellt idag! Många, inkluderande jag, var på den officiella öppningen och spanade efter bra erbjudanden som verkligen fanns. Det som jag tycker var mycket bra där, var ordningen. Det var rent, fint och ordningsamt överallt, det gick superlätt att hitta allt man ville! Något som Minimani har fokuserat på under renoveringen är ekologi: de nya energieffektiva lösningar kan spara upp till 40 % energi. Enligt mig är det jätteviktigt att tänka på miljö och det har Minimani faktiskt gjort, fint att få samarbeta med ett miljömedvetet företag.


Kunde inte låta bli att köpa // En voinut olla ostamatta 
Det finns också varmt färdigmat i Minimani // Minimanista löytyy myös lämmintä valmisruokaa



De kommande dagarna kommer troligtvis att vara ganska "vanliga". Träning, vila och mat.



// Viime lauantaina olimme, kuten Satu jo aiemmin mainitsi, kilpailemassa Espoossa FinnSpringillä. Oma suoritukseni oli jotakuinkin katastrofi suunnistuksellisesti. Alussa olin koko ajan epävarma ja tein pieniä virheitä, keskiosassa tein kuuden minuutin jättipummin, lopussa jatkoin epävarmaa ja epäsujuvaa menoani. Ei mitään hurrattavaa siis, mutta juoksu tuntui ihan kohtuulliselta. (Lukuun ottamatta jumisia jalkojani ja sitä, että en juonut/syönyt tarpeeksi kisan (joka kesti siis yli 1,5 tuntia) aikana.) Hieno maasto ja hyvä reeni joka tapauksessa, katse eteenpäin siis! Satu suunnisti pääosin hyvin, muutaman virheen hän tosin teki. Kohtuullisen hallitulla suorituksella Satu oli kolmas D20E-sarjassa. Seuraavana päivänä, eli sunnuntaina, kävimme kevyellä pitkällä lenkillä viime vuoden SM-viestin maastossa. Hieno maasto sekin, ja oli kyllä tosi kivaa :)

Tiistaina kävin juoksemassa viime vuoden SM-yön maastossa. SM-yö meni osaltani aika huonosti, joten uusi yritys ottaa maasto haltuun sopi minulle paremmin kuin hyvin. Tällä kertaa juoksin oikeastaan ihan hyvin, ainakin paremmin kuin silloin yöllä :D Maaston avoimuus tosin yllätti minut, en minä silloin yöllä sitä huomannut.

Olemme kertoneet, että Vaasan Minimania remontoidaan. Ei enää. Uudistus on valmis, ja uudistettu kauppa avasi virallisesti tänään! Monet, minä mukaan lukien minä, olivat uudistuneessa Minimanissa etsimässä tarjouksia, joita todellakin riitti. Erityisesti pidin Minimanin järjestyksestä. Kaikkialla oli siistiä ja järjestelmällistä, kaikki löytyi todella helposti! Yksi asia, mihin Minimani on remontissaan panostanut on ekologisuus: kaupan uusilla ratkaisuilla voidaan päästä jopa 40 % energiansäästöön. Mielestäni ympäristöä pitää miettiä, ja sitä Minimani todellakin on tehnyt. Hienoa tehdä yhteistyötä ympäristöstä välittävän yrityksen kanssa.

Tulevat päivät tuskin tuovat mitään ihmeellistä tulleessaan. Reeniä, lepoa ja ruokaa.


Kommentit