Spännande tider // Jännittäviä aikoja

Hejsan igen! Som jag i förra inlägget skrev, har jag spännande tider framför mig. Efter JWOC har det hänt mycket som kommer att påverka min framtid rejält. Under JWOC berättade jag ju åt alla som frågade att jag ska flytta till Tammerfors för att börja studera där, för det trodde jag. Men nej. Inte nu på hösten i alla fall. Däremot ska jag flytta till Norge och börja studera där. Jag fick en studieplats i min högsta prioritet och ska alltså börja studera medicin i Trondheim, i NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet). Det blev en överraskning för mig, både att jag fick studieplatsen men också att jag tog emot den. Jag hade just en timme före antagningsbeskedet anmält mig till Tammerfors och sökt studiestöd hos FPA, men efter en stund bestämde jag att ta vara på den här chansen. Att få träna med tuffa tjejer och pojkar i annorlunda terrängtyper än vad jag är van vid är verkligen ett fint tillfälle för mig att utvecklas som en idrottare. Och att jag dessutom får börja studera något som verkligen intresserar mig är ju helt super. Medisinstudiet tar i normalt tempo 6 år men får se hur det blir för mig som också vill satsa på idrott. För mig känns det ändå tryggt att ha något slags plan inför de kommade åren! Hur som helst, jag ser verkligen framemot att börja med något nytt nu på hösten! Får se hur det kommer att gå, men jag är full av iver! Som tur har jag också en kompis som redan har studerat ett år i Trondheim. Hon har berättat enbart positivt om NTNU och Trondheim och ahr inte en sekund ångrat sitt val. Jag tror inte att jag kommer att ångra det här, mer skulle jag ångra om jag inte prövade.



Mer ska jag inte skriva denna gång. Nästa vecka är det dags för mig att packa ihop allt och flytta till Trondheim. Jag kommer så klart att uppdatera här trots att jag befinner mig i Norge, men om ni vill följa med min vardag lite mer, så blir det säkert lite oftare uppdateringar på Instagram. :)

// Hei taas! Kuten viime tekstissä mainitsin, on minulla edessäni jännittäviä aikoja. JWOC:in jälkeen on tapahtunut paljon asioita, jotka tulevat vaikuttamaan tulevaisuuteeni paljon. JWOC:in aikana kerroin kaikille asiasta kysyneille lähteväni syksyllä Tampereelle opiskelemaan, koska itsekin luulin niin. Mutta ei. Ei ainakaan tänä syksynä. Sen sijaan muutan Norjaan ja aloitan opiskelut siellä. Sain opiskelupaikan ylimmästä hakutoiveestani, aloitan siis syksyllä lääketieteen opinnot Trondheimissa, NTNU:ssa ("Norjan teknis-luonnotieteellinen yliopisto"). Kaikki tämä, opiskelupaikan saaminen ja sen vastaanotto, tuli minulle yllätyksenä. Olin juuri tuntia ennen tietoa opiskelupaikasta maksanut Tampereen lukukausimaksut ja tehnyt opintotukihakemuksen Kelalle, mutta hetken mietinnän jälkeen päätin ottaa paikan vastaan. Trondheimissa reenaaminen kovassa seurassa tarjoaa hyvän ympäristön urheilijana kehittymiselle. Tietysti myös minua kiinnostavan alan opinnot olivat suuri syy valintaani. Medisinstudiet kestää normaalilla tahdilla opiskeltuna 6 vuotta, mutta koska haluan panostaa myös urheiluun, saa nähdä kauanko minulla opinnot kestävät. Joka tapauksessa tuntuu mukavalta, että on edes jonkinlaiset suunnitelmat tuleville vuosille. Odotan innolla muuttoa, opintojen alkua ja urheilua Trondheimissa. Onnekseni yksi kaverini on jo vuoden opiskellut NTNU:ssa, joten ainakin minulla on joku, jonka puoleen kääntyä Trondheimissa. Hän on kertonut Trondheimista ja NTNU:sta pelkkää hyvää eikä ole hetkeäkään katunut päätöstään lähteä Norjaan opiskelemaan. En minäkään usko katuvani, enemmän katuisin, jos en käyttäisi tätä tilaisuutta.

Enempää en tällä kertaa tarinoikaan. Ensi viikolla pitää tavarat olla pakattuna ja edessä on muutto Trondheimiin. Päivittelen tietysti kuulumisiani tännekin, vaikka olenkin Norjassa. Instagramiin päivittelen varmaan useamminkin arjestani Norjassa. :)


Kommentit