Två veckor i Norge // Kaksi viikkoa Norjassa

Hejhej från mig också. Jag har nu varit här i Trondheim cirka två veckor, så jag tänkte att det var dags för en liten uppdatering. Jag kom hit alltså på onsdag för två veckor sedan och efter det har jag haft ganska fullt upp med allt möjligt. Studier började "på riktigt" på måndag för drygt en vecka sedan, men för det mesta var det bara allmänn information som gällde. För att inte få alltför stor hemlängtan, for jag tillbaka till Finland redan i fredags. Nåja, nog hade jag en orsak också, FM-lång nämligen. Det var en hel del resande till St. Michel och tillbaka, så jag bestämde mig att springa i damklassen för att få en så bra träning som möjligt. Kort sammanfattat kan jag säga att det gick dåligt. Kvalet gick helt okej, bortsett från ett väldigt dåligt vägval och några midre misstag. Jag hade orienteringen under kontroll för det mesta. Men söndagen då... Jag kom alltså in i A-finalen, men desto mer blev det inte. Speciellt på de två långa avstånden presterade jag väldigt uselt. Jag kollade inte alls kompassen och sprang helt snett. Till slut hittade jag då mig själv på helt fel ställen. På det andra långa avståndet hade jag inte ens en plan, och om man varken har plan eller riktning, är väl sannolikheten att lyckas ganska liten. Mycket bra erfarenhet hur som helst! :)






Jag kom tillbaka hit till Trondheim i måndags. Nu har vi så småningom börjat med studier också, vilket är ju kul. Träningen rullar på, igår sprang vi en långdistansträning i Bymarka (ett fint skogsområde riktigt nära). Här i Trondheim finns det ju lite mer backar än i Vasaregionen, så det gäller verkligen att ha bra skor då man springer. För ett och ett halv år sedan prövade jag för första gången IceBugs, och kan nog verkligen rekommendera. De stöder och sitter bra i min fot, men pressar inte nånstans. Då jag för en stund sedan märkte att jag har behov för nya o-skor, var det ingen tvivel på hurdana jag skulle skaffa. Jag skaffade precis likadana, samma storlek och allt, som mina förra skor :D Tusen tack Sport'in Muhos! Ifall ni behöver utrustning för orientering eller skidåkning, så hittar ni det med största sannolikhet från Sport'in Muhos: http://www.hullunahiihtoon.fi/fi :)

Så fina och rena... ännu :D // Niin hienot ja puhtaat... vielä :D


// Hei vaan munkin puolesta. Olen ollut täällä Trondheimissa nyt pari viikkoa ja ajattelin, että olisi lyhyen tilannepäivityksen aika. Tulin tänne siis reilut kaksi viikkoa sitten keskiviikkona, ja paljon on kyllä ollut kaikenlaisia asioita hoidettavana. Opinnot alkoivat "oikeasti" reilu viikko sitten maanantaina, mutta ensimmäiset päivät kuluivat aika lailla erilaisten infojen merkeissä. Ettei koti-ikävä ehtisi aivan hurjaksi yltyä, matkustin Suomeen viime perjantaina. Okei, oli minulla ihan asiaakin sinne, nimittäin SM-pitkä. Juoksin naisten pääsarjassa, kun kerran Suomeen asti matkustin. Lyhyesti kerrottuna SM-pitkä meni huonosti. Karsinta sujui ihan hyvin,  lukuun ottamatta yhtä surkeaa reitinvalintaa ja muutamaa pienempää virhettä. Suunnistus pysyi melko hyvin hallussa. Mutta sunnuntaina ei pysynyt... Pääsin siis A-finaaliin, mutta sen enempää ei sijoituksesta ole kerrottavaa. Varsinkin kahdella pitkällä välillä olin aivan hukassa. Kompassiin katsominen unohtui jälleen kerran, ja lopulta löysin itseni kaukana rastista. Toisella näistä väleistä minulla ei ollut edes suunnitelmaa. Ei suunnitelmaa eikä suuntaa. Jokainen varmaan ymmärtää, että silloin onnistumismahdollisuudet ovat minimaaliset. Kokemusta rikkaampana joka tapauksessa!



Tulin takaisin Trondheimiin maanantaina. Nyt olemme vähitellen aloittaneet oikeat opinnot, mikä on tietysti mukavaa! Treenit rullaavat eteenpäin, eilen kävimme Bymarkassa (hieno metsäalue tässä ihan lähellä) suunnistamassa pitkän matkan harjoituksen. Täällä Trondheimissa kun on mäkiä vähän eri mittakaavassa kuin Vaasassa, täytyy myös kenkien olla hyvät turhien nyrjähdysten välttämiseksi. Olen nyt reilun vuoden juossut IceBugeilla ja voin kyllä lämpimästi suositella! IceBugit istuvat minulle tosi hyvin, mutta eivät purista eivätkä hierrä mistään. Kun jokin aika sitten huomasin tarvitsevani uudet suunnistuskengät, ei tarvinnut edes miettiä minkälaiset hankkisin. Hankin täsmälleen (koko ja kaikki) samanlaiset kuin edelliset suunnistuskenkäni :D Suurkiitokset Sport'in Muhos. Jos teillä on tarvetta suunnistus- tai hiihtovarusteille, kannattaa käydä kurkkaamassa: http://www.hullunahiihtoon.fi/fi :)



Kommentit