Denmark

Hej! I förra inlägget skrev jag att jag redan hade hunnit vara borta från Trondheim efter att ha bott där i ungefär två veckor. Nå, nu är frånvaroandelen ännu bättre: knappt 4 veckor sedan jag flyttade och först en sväng på 3 dagar i Finland och nu också 9 dagars läger i Danmark. Jag for alltså till Köpenhamn på söndag för drygt en vecka sedan och övernattade där. De andra kom på måndagsmorgon och därifrån fortsatte vi vidare till Silkeborg-trakten. Då vi äntligen (efter cirka 3 timmars resande) kom till boendet, fick vi ännu vänta några timmar innan vi fick rummen. Men man ska vänta på det som är gott, visst är det så? Denna gång bodde vi i tre stora hus, en för tränarna, en för flickor och och för pojkar. Husen var alltså riktigt stora med flera sovrum och enligt mig gick det hur bra som helst. Kul med lite variation med boendet, då man bor med flera än bara en, så får man faktiskt bekanta sig med alla :) Denna gång fick vi laga frukost själv i husen, måste väl nämna att jag lagade gott gröt varje morgon ;)

Orsaken att vi for just till Danmark var ju att JWOC (junior-VM) arrangeras där kring Silkeborg nästa sommar. Det är ju min sista möjlighet att bli uttagen till JWOC, så även om mina stora mål är helt någon annanstans, så vill jag ju göra allt för att komma in i laget och lyckas i JWOC. De flesta tänker säkert att hela Danmark är bara platt, inga backar, mycket buskar och inte så mycket annat. Det är det säkert delvis, men JWOC-terrängen är faktiskt lite speciell. Det finns stora, branta backar och vegetationen varierar mycket. Jag tyckte riktigt mycket om de stora backarna, underlaget är sådant att det går nog att springa om man har krafter.




Under lägret hade vi en betoning på skogsdistanser. Vi sprang i princip 2 skogsträningar per dag, bortsett från en dag då vi hade en sprint och en skogsträning och en annan dag då vi inte orienterade alls. De första träningar gick lite så där. Jag visste inte riktigt vad som vad väsentligt i denna typ av terräng. Jag orienterade ganska ojämnt, vissa avstånd riktigt bra, men på vissa avstånd tappade jag helt bort mig. Jag fick i alla fall mycket lärdom och så småningom började inse vad som var viktigt. I onsdags körde vi till Århus för att springa en hård sprintträning där. Jag ville ha orienteringen under kontroll och inte bara rusa iväg utan någon plan. För det mesta vågade jag ta det lugnt (så kändes det faktiskt, pga min långsamma orientering fick jag inte riktigt upp farten), men på vissa avstånd hade jag nog för bråttom. Men inga megamisstag denna gång, så säkert en av de bättre sprinter av mig detta år, även om det var långt ifrån flytande. Löpningen kändes riktigt bra och jag gillade verkligen både terrängen, banan och kartan!

Från lägrets första träning, lite för ivrig tydligen


Mot slutet av lägret sprang vi mest lugna träningar, men ännu en hårdare träning hann vi i fredags. Det var en stafetträning, två drag på cirka 2 kilometer. Första draget gick helt okej ända till fyran, men sedan tappade jag heeelt bort mig. Jag joggade sedan till målen för att hinna med på det andra draget. Det andra draget var betydligt bättre för mig, helt okej till och med. Jag tycker verkligen jättemycket om såna här stafett/masstartträningar, så det var nog riktigt kul! I lördags sprang jag två lugna träningar, på den första sprang en tränare med mig. Då hände det liksom nånting. Kanske fokuserade jag lite extrabra eller något, men jag orienterade faktiskt helt okej. Eller jo, jag gjorde nog en del misstag och onödiga svängar, men jag insåg hur viktigt det var med plan. Att man faktiskt har en bra plan underlättar jättemycket, då vet man ju vad man ska göra. Dagens andra träning, i en liknande terräng gick det också helt bra. Jag faktiskt stannade på varenda kontroll och gjorde planen. Konstigt att jag inte alltid gör det då det gör orienteringen så mycket enklare...

Från lägrets sista träning. Inte alls perfekt, men utveckling har skett från första träningen :D


I söndags deltog vi ännu på Danska Mästerskap på långdistans. Terrängen var kanske inte så relevant för JWOC som vissa av våra träningsterränger, men en bra träning i alla fall. Om ni frågar mig, så liknade terrängen rätt mycket den i Ungern: öppet, olika skogsgränder, stigar och inte någon stigning. Vi sprang alla flickor i D20 och banan var 7,8km. Trots att vi redan tränat i Danmark en vecka, så kändes kroppen bra på uppvärmning. Jag ville orientera bra och målet var att faktiskt göra en plan på varje avstånd och sen "bara" verkställa planen. Det lyckades jag med relativt bra. Till tvåan var mitt val inte det bästa, men jag gjorde som jag hade planerat. På de korta avstånden vågade jag sakta ner. På det andra långa avståndet sprang jag säkert 2 kilometer på en väg/stig :D Sen till näst sista kontrollen tappade jag nog lite fokus, glömde kompassen och sprang ganska snett. Men jag kan nog vara ganska nöjd med loppet :)

Summa summarum, ett riktigt lyckat läger bakom! Det känns verkligen att jag lärde mig massor och speciellt de tre sista orienteringar var överraskande bra. Kanske det allra viktigaste som jag kom på var att det verkligen lönar sig att ha en plan. Då går det mycket smidigare och man gör inte de där onödiga svängarna. Nu är det några riktigt lugna dagar efter ett läger med mycket löpning. Även om kroppen kändes riktigt bra även i söndags, så behöver kroppen säkert vila. Förhoppningsvis ska jag hinna på en sväng till universitetet också denna vecka :D

En gammal bild från Ungern, men sammanfattar lägret ganska bra :D Jag njöt av varje sekund, visst är det här så kul!!


// Suomenkielinen versio on tekeillä :)

Kommentit