Ylimenokausi // Viloperiod

Hei taas! Usein aloitan nämä tekstit jonkinlaisella "onpa taas kulunut kauan, mutta minulla on ollut kiire"-selostuksella. Tällä kertaa se ei oikein pidä paikkaansa: viime kerrasta ei ole kulunut hulvattoman kauaa eikä minulla ole ollut kiire :D Olen jo aiemmin ajatellut kirjoittavani tänne, mutta näköjään en kirjoittanut. Tällä kertaa ehkä siksi, ettei minulla oikeasti ole ollut mitään kirjoitettavaa.

Kuten otsikko kertoo, minulla on siis ylimenokausi nyt. Pidän ylimenokauden vähän aikaisemmin kuin varmaan useimmat suunnistajat. Koska en osallistunut SM-sprinttiin, ajattelin, että on sama "pitää ylimenokausi pois alta" nyt :D Näinä viikkoina en ole siis reenannut suunnitelmallisesti, mennyt silloin, kun on tuntunut siltä. Tai no, on minulla yksi suunnitelma ollut: ei ainakaan enempää kuin yksi reeni päivässä. Haluaisin vain reenatareenatareenata, mutta tiedän, että ylimenokausi on tosiaankin tarpeellinen. Minulle ylimenokausi on ehkä vielä enemmän "henkinen tauko" urheilusta, erityisesti suunnistuksesta. Suunnistussuoritus kun on usein keskittymisestä kiinni. Parin viikon suunnistustauon jälkeen jaksaa varmasti keskittyä taitoharjoituksiin paremmin.








Minulle ylimenokausi tarkoittaa, että saa, ja pitääkin, kokeilla uusia asioita. Olen tehnyt useamman "retken" lähialueen retkeilyalueille, olenhan ollut täällä Trondheimissa vasta pari kuukautta. Kaikista hauskin uusi kokeiluni oli Bråtesten. :D Bråtesten on ylämäkijuoksutesti, 5,1km matkalla 240m nousua. Bråtesten järjestettiin siis keskiviikkona täällä Trondheimissa, ja reilusti yli 100 innokasta juoksijaa oli mukana. Minulle Bråtesten oli siis hauska kokeilu, tykkäsin todellakin! Huolimatta hiukan liian innokkaasta alusta, joka kostautui kyllä lopussa. Superkiva tapahtuma, aion todellakin juosta joskus uudelleen!!



Mitä muuta olen sitten tehnyt? Opiskellut, ainakin vähän. Nyt kun olen ollut täällä Trondheimissa, niin olen oikeasti käynyt (lähes) kaikilla luennoilla. Tällä hetkellä opiskelemme perusteita muun muassa solubiologiasta, biokemiasta, mielestäni tosi mielenkiintoista! Olemme myös aloittaneet "allmenn praksis", mikä siis tarkoittaa, että saamme nähdä, mitä lääkärit oikeasti tekevät. Meillä on aika monenlaista opiskelua (luennot, ryhmäkeskustelut, allmenn praksis jne.), mikä on mielestäni hyvä.

Tällainen lyhyt päivitys tällä kertaa, antaa kuvien puhua puolestaan ;)



//Hej igen! Ofta brukar jag börja mina inlägg med ett "länge sedan sist, men har haft bråttom". Denna gång stämmer det inte riktigt: det har ju varit varken länge sedan sist eller bråttom :D Jag har funderat på att skriva hit redan tidigare, men gjorde det tydligen inte. Denna gång var det kanske mer så att jag inte hade något att skriva om.

Som rubriken berättar, har jag viloperiod för tillfället. Jag har viloperiod lite tidigare i år, men eftersom jag inte var med på FM-sprint så tänkte jag att det är lika bra att ha det "undan" nu :D De här veckorna har jag alltså inte tränat enligt någon plan, utan bara rört på mig då jag har känt för det. Eller ja, en viss plan har jag nog haft: att inte träna mycket, i alla fall inte mer än en gång i dagen. Problemet med viloperioden är att jag helst skulle bara tränatränaträna, men tycker ändå att viloperiod behövs verkligen. För mig handlar det kanske ännu mer som en "mental paus" från träningen, speciellt från orienteringen. Enligt mig handlar orienteringen rätt mycket att man kan fokusera på det man gör, så ett par veckor utan att tänka på orientering desto mer, gör säkert bra.



För mig innebär viloperiod att man får, och ska, pröva på något nytt. Jag har varit på flera lugna tur och sett lite på olika (mest natur) sevärdheter här i Trondheim, det är ju trots allt bara ett par månader jag har varit här. Sen, kanske det allra roligaste jag har gjort, är Bråtesten :D Bråtesten är alltså en motbackelöp på 5,1km och 240m stigning. Bråtesten arrangerades här i Trondheim i onsdags, totalt var vi över 100 ivriga deltagare. För mig var det ju att pröva på något nytt, och jag tyckte om det, verkligen! Även om jag var lite för ivrig i början och blev ganska styv i slutet, så tyckte jag att det var så kul!! Jag vill verkligen springa någon gång på nytt!

Vad har jag annat gjort då? Studerat, i alla fall lite. Nu när jag faktiskt har varit här på plats, så har jag varit en flitig studerande och deltagit på många föreläsningar. Vi har haft mest grunder om till exempel cellbiologi, biokemi och sånt, det tycker jag är riktigt intressant! Och sen har vi ju faktiskt börjat med allmenn praksis också, alltså att vi får se vad läkare faktiskt gör. Vi har ganska varierande studieformer, vilket jag tycker är bra.

En sådan kort uppdatering denna gång, men jag låter bilderna tala istället ;)



Kommentit