I'm coming home!

Hej! Det var (igen heheheheh) länge sedan sist. Egentligen har jag inte haft så väldigt bråttom och skulle bra ha hunnit skriva lite hit också, men har inte riktigt haft något ämne att skriva om. Eller ja, det har ju hänt en del och jag har ju bara varit här under ett halvt år, så jag borde väl ha massor att skriva om. Men jag vet inte, för mig har det känts som att vardagen rullar på, jag har kommit bra in i miljön och egentligen vill inte alltid skriva om "hur det inte händer något speciellt". Men hur som helst, hösten har gått väldigt fort! Kan inte förstå att bara om några dagar reser jag hemhem och till jullov. Jag har haft bara två examen nu på hösten, matte och filosofi, och vad gäller studier, så har jag bara ett par föreläsningar kvar före jullov. I medicin har vi alltså examen bara en gång i året, nämligen på våren. Så här efter ett halvt år kan jag säga att studier känns väldigt intressanta! Vi har haft mest biokemi och molekylbiologi, men också "allmen praksis", det vill säga att vi verkligen får pröva på och göra saker och ting själva. Efter jul blir det mer medicin (sedan vi inte har något mer matte eller filosofi) och vi börjar också med anatomi och fysiologi, vilket är ju superspännande! Men som sagt, blir det först ett rätt långt lov.

Kuva: Pekka Määttänen



Angående idrott har jag inte heller så väldigt mycket att berätta om. Grundträningen är på gång, och på sistone har jag faktiskt känt mig väldigt bra i träningarna. Jag har orienterat ganska mycket hela hösten, men har inte känt mig trött på orientering, vilket har säkert något med den nya miljön att göra. Men i tisdags kom snön också hit till Trondheim och då blev det klart för mig att jag inte ska orientera mer. I skogen om snön hålls där, alltså. Men då blev det också skidföre på en gång! Jag har åkt skidor bara 2 gånger och det blir säkert inte så många mer innan jag åker hem, men jag hoppas att spåren är i riktigt bra skick sen då jag kommer tillbaka efter jul.

En sådan kort uppdatering denna gång :) Kort sagt går det egentligen väldigt bra för mig. Jag trivs bra här, både med idrott och studier. Men visst är det roligt att komma hem och träffa alla som jag har saknat. Till sist får ni en fin bild från självständighetsdagen då vi två finländare bakade (för första gången för mig här :DD) och kan därmed kalla oss masterchefs ;)



// Hei! Taas on kulunut pitkä aika viime tekstistä, heh. Oikeastaan en ole ollut superkiireinen, mutta en oikeastaan ole löytänyt tekstin aihetta. Tottakai olisin voinut kirjoittaa tavallisesta arjestani, onhan kaikki kuitenkin vielä niin uutta täällä, mutta jotenkin olen ajatellut, etten halua aina jauhaa "kuinka ohjelmassa ei ole mitään erityistä". Miten vain, mutta syksy on mennyt todella nopeasti! Enää muutama hassu päivä ja matkustan kotikotiin joululomalle. Minulla on ollut vain kaksi tenttiä nyt syksyllä, matikka ja filosofia. Lääketieteen tenttejä meillä on siis vain kerran vuodessa, keväällä. Puolen vuoden opintojen jälkeen voin sanoa, että opinnot vaikuttavat kyllä todella kiinnostavilta! Meillä on ollut enimmäkseen biokemiaa ja molekyylibiologiaa, mutta myös "käytännön harjoittelua", eli olemme oikeasti päässeet itsekin kokeilemaan jotakin. Joulun jälkeen alkavat myös anatomian ja fysiologian opinnot, odotan innolla! Mutta ennen sitä, kuten sanoin, pitkä joululoma.





Urheiluun liittyen minulla ei myöskään ole mitään kummempaa kerrottavaa. Perusharjoittelua vain. Viime aikoina reeneissä on oikeasti kulkenut tosi hyvin, mikä on tietysti mukavaa. Olen suunnistanut aika paljon koko syksyn, mutta missään vaiheessa en ole "kyllästynyt" siihen. Lienee uusilla reenimaastoilla osuutta asiaan. Tiistaina Trondheimiinkin tuli lumi, joten siihen loppuivat toistaiseksi minun maastoharjoitukseni täällä. Mutta toisaalta, samalla tuli myös hiihtokelit! Olen käynyt hiihtämässä 2 kertaa, enkä varmaan käy enää montaa kertaa ennen Suomeen matkustamista, mutta toivottavasti palatessani ladut ovat huippukunnossa!



Tällainen lyhyt päivitys tällä kertaa :) Lyhyesti sanottuna minulla menee oikeastaan tosi hyvin. Viihdyn hyvin täällä, sekä urheilun että opiskeluiden suhteen. Mutta kyllä on mukava päästä kotiin ja nähdä taas kaikki, joita olen kaivannut. Tuolla vähän ylempänä näette kuvan itsenäisyyspäivältä. Leivoimme Sonjan kanssa (heh, ensimmäistä kertaa leipomista minulle täällä :D) erittäin onnistuneita Suomi-leivoksia ja voimme täten kutsua itseämme masterchefeiksi ;)

Kommentit