Januari

Hejhej! Kan inte ens skriva att "det är ju redan 2019", för det har ju varit det över en månad nu. Förra gång skrev jag hit då jag var i Trondheim och det är jag ju nu också. Kort sammanfattat gick lovet väldigt bra och fort! Var verkligen välbehövligt och möta alla nära och kära igen. Före jul fick jag vara hemhemma en stund och det var riktigt skönt! Gjorde faktiskt en liten comeback till Vörå också och övernattade hos Satu (<3). Före jul hann jag också löpa 3000m test för första gången på vääääldigt länge. Därför var jag ganska osäker på hur det skulle gå. Jaja, bra test och träning! Ny PB också, vilket är ju kul. Även om jag inte var helt död dä jag kom till mål ;) Jultiden var verkligen skön och lugn. Massa viktiga människor och såååå mycket mat.



Efter jul reste vi till Syöte där jag alltså var hela resten av lovet. Vädret var riktigt bra för det mesta. En dag var det superkallt: då fick jag nöja mig med en löptur och en gymträning (usch då). Annars skidade jag mycket. En väldigt rolig träning som jag gjorde var backdrag: upp till Iso-Syöte två gånger. Tider som jag löpte var ca 1min bättre en exakt för ett år sedan så har gått framåt där också tydligen :)



Den sista dagen (söndag) i Finland spenderade jag i en ski-o-tävling. Ingen succe, om man säger så :DD Jag var med för att se Satu tävla och tänkte att jag kan ju lika bra tävla själv också, i D21. Det var långdistans som gällde, med två kartbyte. Eftersom jag inte har tränat på ski-o på länge, så var orientering långt från flyt, men det var kul ända till 2. kontroll där jag märkte att min EmiTag inte fungerar längre. Efter det var det ingen bråttom (var ju inte före det heller, men efter detta ännu mindre :D), och på första kartbyte då föräldrar hejade på mig, kunde jag inte annat än le och berätta att EmiTag fungerar inte längre. Två varv efter det kom ju också jag till mål, och funktionärer i mål var så ledsna över att jag inte kunde få resultat, men det var jag inte :D Fick ju en kul tur i fint väder om inte annat. För Satu gick tävlingar (fredag, lördag, söndag) så pass bra att hon kom med till Nordic Junior Meeting, men det ska hon riktigt snart skriva själv om!

Efter tävlingen var det då dags att åka tillbaka hit till Trondheim. Vi körde hela vägen från Övertorneå med mamma. Eller kan väl inte säga "vi" då jag själv körde inte ett enda meter :D Men hur som helst, kom vi hit på måndag morgon. Jag hämtade snabbt nyckeln till min nya lägenhet (jag flyttade ju in på ett o-kjökken och bor nu med 3 andra, väldigt trevliga, orienterare) och dro iväg till skolan. Angående skolan, så går det egentligen fint: det är MYCKET, men det är också väldigt intressant med anatomi! Mamma var här alltså fram till fredag, vilket var väldigt kul: vi hann fixa mycket allt möjligt och hon fick också bekanta sig lite med Trondheim. Då vi kom hit var det helt bar mark och vi drog faktiskt till Trolla för att orientera lite där. Nästan direkt efter vår orienteringstur kom dock snön till Trondheim och hela januari har Trondheim verkligen visat sin nästa sida.




Konstigt att det redan är februari, det var ju just jag kom hit. Har varit mycket att göra, vilket är kul. Angående träningen så gär det bra! Då det flyter på, är det svårt att minnas vila ibland... Jag var ju inte med på landslagslägret i Portugal, men i slutet av februari ska jag till Alicante med NTNUI. Ser verkligen framemot det, blir så kul! Före det är det inget speciellt som står på schemat: träning och skola. Ska försöka jobba lite mer med skolan nu före alla läger och tävlingar som kommer på våren...

En sådan väldigt snabb uppdatering denna gång :) Kort sagt går det egentligen väldigt bra just nu, hoppas det fortsätter som så!




Kommentit