Påskeferie

Hejj

Det var verkligen alltför länge sedan sist... Hade planerat att skriva en uppdatering efter vintersamling med NTNUI i Alicante, som alltså var i februari :D Men som ni ser, blev det inte det. Kort sagt kan jag sammanfatta lägret med att jag hade farten men inte orienteringen. Väldigt bra läger hur som helst, och hoppas att jag lärde mig mycket!

Hur ha vintern gått då? Måste väl skriva kort om det också, jag öppnade ju redan tävlingssäsongen på lördag och söndag i Norge. Kort sagt har vintern gått väldigt bra: jag har varit frisk egentligen hela vintern. En eller två gånger var jag lite osäker på om jag höll på att bli sjuk så stod jag över en hård träning, men blev alltså aldrig sjuk. Jag har fått träna som jag har velat och vågar med gott samvete säga att fysiskt är jag  i bättre form än jag någon gång har varit ;) För att berätta kort om allt möjligt så kan jag ju nämna att cirka för en vecka sedan ko jag hem från landslagsläger i Italien. Lägret var stort sett lyckat, med fokus på sprint. Varför jag skriver "stort sett" och inte "helt"? Ja, för att jag fick ordentlig pollenallergi under lägret, och eftersom jag inte hade tänkt på hur mycket pollen det finns redan i Italien, så hade jag inte med mig läkemidler... Jaja, det var dumt av mig själv, har ingen att skylla för det. Men allt som allt, ett bra läger alltså :)

Nästan en vecka hann jag vara i Trondheim innan vi drog till Oslo-regionen för att löpa två tävlingar, en kort och en lite längre. Säsongsöppning för mig alltså! Jag hade som plan att orientera bra, hitta kontroller och inte tänka på löpning, jag vet ju att den räcker. Jag var alltså med i D21E både på lördag och söndag. Lördagens tävling var alltså en medeldistans i en tekniskt krävande terräng. Jag var lite för ivrig och speciellt nära kontrollen var det jag gjorde inte så bra. Jag kom ofta väldigt nära kontrollen men orkade inte läsa noggrant var kontrollen skulle finnas och snurrade 15s-60s istället. Efter snurrandet blev jag ju tvungen att stanna och läsa, och sen kom jag rätt till kontrollen :))) Kunde väl inte läsa INNAN jag snurrade?? Jaja, ingen kris denna gång, men jag vet att jag kan mycket bättre. Löpningen kändes bra, men lite för mycket fart med tanke på mina orienteringsskills. Placeringen, 7., var dock mycket bättre än jag hade tänkt mig med ett sådant lopp.

På söndag var det då dags för en långdistans i en finfin terräng med mycket stigning. Jag lyckades hålla fokus ganska bra under loppet, ettan bommade jag ca 1min och på flera längre avstånd seglade jag lite för mycket uta plan, men inga megamisstag denna gång heller. Löpning kändes (surprise!!) väldigt bra denna dag också, men kände att jag kunde inte riktigt utnyttja löpningen så bra, då jag var tvungen att läsa kartan så mycket... Men säkert bättre så att jag inte gjorde några megabommar. Placering var också denna dag överraskande bra, blev nummer 2 i D21E.

Ett okej säsongsöppning för min del alltså :) Är inte supernöjd (det är man ju aldrig?), men relativt nöjd ;) Fysiska sidan fungerar fint, och huvudet helt okej. Det är bra att fortsätta härifrån! Påskveckan har jag faktiskt ledigt från skolan, så ska vara i Finland! På lördag löper jag en tävling i Finland och någon gång efter det (har inte bestämt mig helt när) reser jag till Trondheim eller direkt till Skåne, där 10mila ska arrangeras. Har aldrig löpt i 10mila, så gleder meg til det!! ;)

//Kirjoitan suomeksi ja lisään kuvia kunhan ehdin :)

Anu

Kommentit